Vitamin B12 påverkar minnet, inlärning och problemlösning

Vitamin B12, eller kobalamin, skiljer sig på många vis från andra B vitaminer. Den kan enbart intas genom animalisk föda såsom kött, fisk, lever, ägg och mjölk. Vitamin B12 bidrar till normal funktion av nervsystemet samt till normala psykologiska funktioner. Denna vitamin bidrar även till normala kognitiva funktioner, som exempelvis minnet, koncentration, inlärning, och problemlösning. Vitamin B12 är nödvändig för celldelning och blodbildning av röda blodkroppar. Därför kan på lång sikt en eventuell vitaminbrist leda till blodbrist.

Ökat behov för äldre, veganer och användare av vissa medicin

Man kan lida av brist på vitamin B12 i manga år utan att det märks. Möjliga tecken är till exempel blodbrist och liknande problem som trötthet och korta andetag eller stickningar i nervsystemet känns i fingertoppar. Bevaka särskilt behov av vitamin B12 i följande fall:

  1. Om du är över 50 år: Vitamin B12 absorberas sämre med åldern. Över 55 år, är det bra att kontrollera din B12 vitamin nivå regelbundet
  2. Du är vegan eller har en strikt diet: Vitamin B12 upptas endast från animalisk föda som kött och mejeriprodukter
  3. Du dricker alkohol regelbundet: Alkohol har en negativ effekt på att vitamin B12 lagras i levern.
  4. Du lider av diabetes eller epilepsi och får medicin: Metformin används vanligen för att behandla diabetes och kan ge vitamin B12 brist. Vitaminbrist kan också kopplas till att absorberings svårigheter uppkommer med autoimmun sjukdom.
  5. Du använder medicin mot halsbränna: den kan förhindra absorption av vitamin B12.

Vitamin B12 erhålls via en varierad kost som innehåller animalisk föda. Vitamintabletter, som Vita B12 kan användas vid behov. Om du misstänker att du har brist, bör du kontrollera din vitamin B12 nivå hos en doktor.

B12 och folsyra behöver varandra

Folsyra (folat) är en grupp B vitamin som erhålls från växter, speciellt mörk grön kål, spenat och salad. Vitamin förstörs lätt vid kokning.

Ämnesomsättningen av folsyra och vitamin B12 är i behov av varandra eftersom vitamin B12 är nödvändig för att omvandla folsyra till en form som kroppen kan ta hand om.

Det dagliga behovet är litet

Vuxnas behov av vitamin B12 är endast 2 mg. Vitamin B12 och Vita B12 + folsyra innehåller 1mg (1000 microgram) av vitamin B12. Höga nivåer vitamin måste finnas för att vara en effektiv behandling mot blodbrist och överdos har inte funnits vara skadlig. B12 absorberas väl via munnens slemhinnor och tuggtabletten är särskilt passande för de som har en svaghet att absorbera B12 via tarmen. En välsmakande tablett är trevligt att uppleva varje dag.